image

We Believe

Self – Realization:

We are all actors and actresses on the stage of the journey. I speak the dialogues as the director tells me to speak, I do the same way the director teaches me to act. How much power do we have to go against the director and create a dialogue of our own? The entire stage is his, those who have come to watch the performance are also his invited guests, the entire program is his own creation. So where are we? I think of myself as a scholar in philosophy, who does that scholarship mean? Who are we to think of ourselves as someone who earns millions of money? Ask in your heart, why are you unhappy despite all the happiness, why are you sad in spite of all the joys, why everything in the glittering world? We are momentary actors on the stage of Leelamayi, when the lesson is over, others have to leave the stage. What is our ability to build him? Did you try to build Brahmamayi by making idols? He is formless, do we have the power to make him? If you want to get happiness in the world, engage yourself in the service of God along with good deeds, pay obeisance to the feet of Sadguru, you will find eternal peace. 'Who knows what Kali is like, can't get a vision through conspiracy', who lives in the innermost part of the heart if not the real truth? The real meaning is - He who has creation is also inevitable, but the form of the animal body is perishable but the soul is not perishable, it is imperishable. And who is the real truth in the world except him who lives in that place? Many sages themselves have led devotees to the path of Brahmasadhana, for the sole reason that Brahman has no shape, no color and even no form and is the real truth. He who realizes this knowledge can become the chief sharer of nectar. And those who consider themselves to be true and despise Him, they have not gained full consciousness, That's why the incarnation said - "May you all be conscious." Why did you say? Because the illusory creature of Kali does not understand anything except its own interest, does not want to accept the happenings around it, and when there is full consciousness, man will have nothing to boast of as truth, then the idea that he is the truth will arise. Every living being standing on the stage of the world is the creation of that true beauty, so man is impermanent but he is eternal, man is false but he is true and even if man is illusory he is illusionless. Every living being considers his own will to be the form of Brahman, and whenever he receives the Guru's grace, he merges his own will with Brahman, and that is the supreme joy. So if not based on logic, it is better to be based on feelings. It is not possible to see him in the light of reason because in that light ego is revealed. And he who worships Him floating in the ocean of thoughts, only he can understand what is the real truth and what is the appearance of truth.


জীবের আত্ম উপলব্ধি

যাত্রার মঞ্চে আমরা সকলেই অভিনেতা-অভিনেত্রী। পরিচালক যেমন সংলাপ বলতে বলেন তেমন ভাবেই বলি, যেমন অভিনয় করতে শেখান তেমনই করি। আমাদের কতটুকু ক্ষমতা পরিচালকের বিরুদ্ধে গিয়ে নিজেদের মতন করে সংলাপ তৈরি করার? গোটা মঞ্চটাই তো ওঁনার, যারা অভিনয় দেখতে এসেছেন তারাও ওঁনার আমন্ত্রিত অতিথি, গোটা অনুষ্ঠানটাই তাঁর নিজের তৈরি। তাহলে আমরা কোথাকার মাতব্বর? পুঁথিগত বিদ্যায় নিজেদের পণ্ডিত মনে করি, সেই পাণ্ডিত্য কে মানে? লক্ষাধিক টাকা রোজগার করে নিজেদের কেউকেটা মনে করার আমরা কে? প্রশ্ন করুন নিজের অন্তরে, সমস্ত সুখ থেকেও আপনারা কেন অসুখী, সমস্ত আনন্দ থেকেও আপনারা কেন দুঃখী, সমস্তরকমের চাকচিক্যময় জগতে থেকেও কেন ফেকাসে সবকিছু? লীলাময়ীর মঞ্চে আমরা ক্ষণিকের অভিনেতা, পাঠ শেষ হলে মঞ্চ ছেড়ে দিতে হবে অন্যকে।
   তাঁকে গড়বার সাধ্য আমাদের কী? মৃন্ময়ী প্রতিমা গড়ে ব্রহ্মময়ীকে গড়ার সাধ করেন? তিনি তো নিরাকার, তাঁকে গড়ার ক্ষমতা আমাদের আছে কী? জগতে পরমানন্দ পেতে হলে সৎকর্মের পাশাপাশি ভগবান সেবায় নিজেকে নিযুক্ত করুন, সদগুরুর চরণ বন্দনা করুন, দেখবেন নিত্য শান্তি পাবেন।
    'কে জানে কালী কেমন, ষড়দর্শনে না পায় দর্শন', অন্তরের অন্তঃস্থলে যাঁর বাস তিনি প্রকৃত সত্য না হলে কে হবে? প্রকৃত অর্থ হল- যার সৃষ্টি আছে তার বিনাশও অবশ্যম্ভাবী, তবে প্রাণীদেহের অবয়বের বিনাশ হয় কিন্তু আত্মার কোন বিনাশ নেই, সে অবিনশ্বর। আর সেই স্থানেই যে তাঁর বাস তাহলে জগতে তিনি ছাড়া প্রকৃত সত্য কে?
  বহু সাধক নিজে ব্রহ্মসাধনায় রত হয়ে ভক্তদের সেই পথে চালনা করেছেন, তার একমাত্র কারণ হল ব্রহ্মের কোন আকার নেই, কোন রঙ নেই এমনকি কোন রূপ নেই এবং তিনিই প্রকৃত সত্য। এই জ্ঞান যাঁর উপলব্ধি হবে তিনিই অমৃতের প্রধান ভাগীদার হতে পারবেন। আর যারা নিজেকে সত্য বলে ধরে নিয়ে তাঁকে অবজ্ঞা করেন, তাঁদের পূর্ণচৈতন্য লাভ হয়নি, সেই কারনেই অবতারপুরুষ কল্পতরু হয়ে বলেছিলেন- "তোমাদের সকলের চৈতন্য হোউক।" কেন বলেছিলেন? কারণ কলির মায়াবদ্ধ জীব নিজ স্বার্থছাড়া কিছুই বোঝে না, চারপাশের ঘটে যাওয়া ঘটনাকে স্বীকার করতে চায় না আর পূর্ণ চৈতন্য হলে নিজেকে সত্য বলে গর্ব করার মতন কোন বস্তুই আর মানবের থাকবে না তখন তিনিই সত্য এই ধারণা জেগে উঠবে।
  সংসারের মঞ্চে দাঁড়িয়ে থাকা প্রতিটা জীব সেই সত্য সুন্দরের সৃষ্টি, তাই মানুষ অনিত্য হলেও তিনি নিত্য, মানুষ অসত্য হলেও তিনি সত্য এমনকি মানুষ মায়াবদ্ধ হলেও তিনি মায়াহীন। প্রত্যেক জীব নিজ নিজ ইষ্টকে ব্রহ্মস্বরূপা বলে মনে করে থাকেন, আর যখনই তাঁর গুরুকৃপা লাভ হয় তখন সে ব্রহ্মের সঙ্গে নিজ ইষ্টকে মিলিয়ে দেন, আর তাতেই মেলে পরম আনন্দ। তাই যুক্তির বশবর্তী না হলে ভাবের বশবর্তী হওয়া ভালো। যুক্তির আলো দিয়ে তাঁকে দেখা সম্ভব নয় কারণ সেই আলোয় অহংকার প্রকাশিত হয়। আর যিনি ভাবের সাগরে ভেসে তাঁকে বন্দনা করেন তিনিই বুঝতে পারেন প্রকৃত সত্য আর সত্যের অবয়ব কী।

Guru Dev

Maa Bagalamukhi

Guru Dev1