About Maa Bagalamukhi

One of the Shaktpaths of traditional Hinduism in India, the deity of the path is the Yogamaya of Brahma-Vishnu-Maheswara. In Shakti Dhara, the manifestation of the various forms of the Goddess can be observed, that is, in various Leelas, she assumed various forms and advanced the devotee on the path of their own siddhi. That's how the mother turned to Baglamukhi, the eighth Siddhavidya of Dasamahavidya, also known as Stambhini or Brahmastravidya. In Bengal and in the whole of India, Mother Baglamukhi is worshiped in the form of double/quadrangular or ten-sided, but the manifestation of double-sided armpits is more common in Sindh.
At present householders don't want to worship Mother Heron easily at home and a fear works in them. Overcoming that fear, our great father Vasudeva Paramahansadev gave the instructions to establish the mother in the house following the correct method prescribed by the Guru. Those who are initiated in the right tradition can serve Ma Baghla only in the way shown by the Guru. However, in Baba Vasudev's style, the mother is found as Ishta Devi, which is not matched in the whole of India. Matri Sadhak Vasudeva has created a simple way of worshiping Bagla and given the right to serve the devotees in the household and the devotees are also witnessing many miracles by serving the mother.
“Pitambaram cha Dwibhujang Trinetrang Gatrokomalam ।
Shilamudgarahastang cha smare tang Bagalamukhing ॥“
The word Baglamukhi is derived from the words "bagla" meaning catch and "mouth". This word means one whose face is capable of taking control of something. The complexion of the goddess is golden and her clothes are also yellow. He is seated on a jeweled throne amidst an ocean of nectar filled with yellow lotuses. On his head is a crescent moon and he holds the rock Mudgar in one hand and the tongue of a demon in the other. There is a special information about the appearance of the goddess. That is - in Satya Yuga, the whole world was upset by the rampage of a stormy demon. At that time Lord Shri Vishnu started meditation on Goddess Haridra Sarovar in Saurashtra to defeat the stormy demon. Satisfied by the Lord's adoration, Goddess Bagala appeared and saved the world by dispelling the storm. In the Vishnuyamal Tantra, Mother Baglamukhi's Eighth Shatanam worshiped Yogamaya and gave Jaydhvani as Peethavasana, Peethabhushanabhushita, Peethapuspareeta, Peethahara, Peethaswarupini etc. Once in Jayarambati, mother Sarada said to her son, a Jainek devotee, "Thagore loves white flowers, I love yellow flowers." His love for yellow flowers is indicative of a hermit-minded being.
According to the Shastras, worshiping Ma Bagala brings destruction of enemies, unprecedented success in life and victory over evil forces. Siddhavidya Bhagla is capable of fulfilling all the wishes of the Sadhaka. So Maa Baglamukhi Mantra relieves all obstacles, protects from chronic problems of diseases and accidents. In astrology, there is no room for denying that Goddess Baglamukhi is the Ishta Devi of Mars, but the Navagraha resides under the mother's feet. Moreover, it is very important for all the natives who are afflicted by Mars or have manglik dosha to avoid this dosha by remembering Baglamukhi Devi. However, it is considered very important to remember Maa Baglamukhi to counter Manglik dosha / Kalasarpayoga or any graha dosha.
The Kamakhya temple in Guwahati, Assam state, India is the center of tantra. There is a temple of Dasamahavidya here. A few miles away from this temple is the location of Baglamukhi temple. There are temples of Baglamukhi at Bankhandi in the state of Himachal Pradesh in northern India, at Nalkheda and Peethambara Peetha in Datia in the Agar Malab district in the state of Madhya Pradesh in central India, and at Kallaidaikurichi in the Papankulam district of Tirunelveli in the state of Tamil Nadu in southern India.


কে বগলা?
 
ভারতের সনাতন হিন্দুধর্মের ধারাগুলির অন্যতম শাক্তপথ, যে পথের অধিশ্বরী হলেন ব্রহ্মা-বিষ্ণু-মহেশ্বরের ইষ্ট স্বয়ং যোগমায়া। শক্তি ধারায় দেবীর বিভিন্ন রূপের প্রকাশ লক্ষ্য করা যায়, অর্থাৎ বিভিন্ন লীলায় তিনি নানারূপ ধারন করে সাধককে নিজ নিজ সিদ্ধির পথে এগিয়ে দিয়েছেন। তেমনই মা বগলামুখী হলেন দশমহাবিদ্যার অষ্টম সিদ্ধবিদ্যা, যিনি স্তম্ভিনী বা ব্রহ্মাস্ত্রবিদ্যা নামেও পরিচিত। বাংলা তথা গোটা ভারতে মা বগলামুখী দ্বিভুজা/চতুর্ভুজা কিংবা দশভুজারূপে পুজো পেলেও দ্বিভুজা বগলার প্রকাশই বেশি সিন্ধুদেশে।
    বর্তমান সময়ে গৃহীভক্তরা মা বগলাকে সহজে গৃহে পূজা করতে চান না এবং তাদের মধ্যে একটা ভয় কাজ করে। সেই ভয়কে জয় করে মাকে গুরু নির্দেশিত সঠিক পদ্ধতি মেনে বাড়িতে প্রতিষ্ঠা করার বিধান দিয়ে গিয়েছেন আমাদের পরমারাধ্য বাবা বাসুদেব পরমহংসদেব। সঠিক পরম্পরায় যারা দীক্ষিত তাঁরা গুরুর দেখানো পথেই মা বগলাকে সেবা করতে পারবেন। তবে বাবা বাসুদেবের ধারায় মাকে ইষ্টদেবীরূপে পাওয়া যায়, যা গোটা ভারতে আর মেলে না বলাই চলে। মাতৃসাধক বাসুদেব বগলার সহজ পূজাপদ্ধতি তৈরি করে গৃহীভক্তদের সেবা করার অধিকার দিয়ে গিয়েছেন এবং ভক্তরাও মাকে সেবা করে নানান অলৌকিক ঘটনার সাক্ষি থেকে যাচ্ছেন। 
 
'পীতাম্বরাং চ দ্বিভুজাং ত্রিনেত্রাং গাত্রকোমলাম্ ।
শিলামুদ্গরহস্তাং চ স্মরে তাং বগলামুখীম্ ॥'
    - বগলামুখীর শব্দটিতে “বগলা” অর্থাৎ, ধরা ও “মুখ” শব্দদুটি থেকে উৎপন্ন। এই শব্দটির অর্থ যিনি যাঁর মুখ কোনো কিছুর নিয়ন্ত্রণ নিজের হাতে তুলে নিতে সমর্থ। দেবীর গায়ের রং সোনালি এবং তাঁর বস্ত্রও হলুদ। তিনি হলুদ পদ্মের ভরা অমৃতের সমুদ্রের মাঝে রত্ন সিংহাসনে বসে রয়েছেন। তাঁর মাথায় অর্ধচন্দ্র এবং তিনি একহাতে শিলা মুদগর ও অন্যহাতে অসুরের জিহ্বা টেনে ধরে রয়েছেন। দেবীর আবির্ভাব বিষয়ে এক বিশেষ তথ্য রয়েছে। সেটি হল- সত্যযুগে এক ঝড়রূপী দানবের তাণ্ডবে গোটা জগত বিপর্যস্ত হয়ে পড়েছিল। সেই সময় ঝড়রূপী দানবকে সংহার করতে সৌরাষ্ট্রের হরিদ্রা সরোবরে ভগবান শ্রীবিষ্ণু দেবীর ধ্যান আরম্ভ করেন। ভগবানের আরাধনায় সন্তুষ্ট হয়ে দেবী বগলা আবির্ভূতা হন এবং তিনি সেই ঝড়কে সংহার করে জগতকে রক্ষা করেন। বিষ্ণুযামল তন্ত্রে মা বগলামুখীর অষ্টোত্তর শতনামে যোগমায়াকে বন্দনা করে পীতবসনা , পীতভূষনভূষিতা, পীতপুস্পপ্রীতা, পীতহরা , পীতস্বরূপিনী ইত্যাদি নামে জয়ধ্বনি দিয়েছে। জয়রামবাটিতে একদা জৈনেক ভক্ত সন্তানকে মা সারদা নিজ মুখে বলেন – “সাদা ফুল ঠাকুর ভালোবাসেন, হলুদ ফুল আমি ভালোবাসি।” হলুদ ফুলের প্রতি তাঁর প্রীতি বগলামুখী সত্ত্বার পরিচায়ক ।
  শাস্ত্র অনুযায়ী, মা বগলার আরাধনা করলে শত্রু বিনাশ, জীবনে অভূতপূর্ব সাফল্য এবং অশুভ শক্তির থেকে জয় লাভ হয়। সিদ্ধবিদ্যা বগলা সাধকের সমস্ত ইচ্ছা পূরণ করতে পারে সক্ষম। তাই মা বগলামুখীর মন্ত্র সমস্ত বাধা থেকে মুক্তি দেয়, রোগ এবং দুর্ঘটনার দীর্ঘস্থায়ী সমস্যা থেকে রক্ষা করে। জ্যোতিষ শাস্ত্রে, দেবী বগলামুখী মঙ্গলগ্রহের ইষ্টদেবী হলেও মায়ের পদতলেই নবগ্রহ বিরাজমানা তা অস্বীকার করার কোন স্থান নেই। তাছাড়া যে সমস্ত জাতক জাতিকারা মঙ্গলের দ্বারা পীড়িত কিংবা মাঙ্গলিক দোষ বর্তমান তারা এই দোষ খন্ডনে বগলামুখী দেবীর স্মরন নেয়া অত্যন্ত জরুরি। তবে মাঙ্গলিক দোষ/ কালসর্পযোগ কিংবা যেকোন গ্রহদোষ খণ্ডন করতে মা বগলামুখীর স্মরণ নেওয়া অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ বলেই মনে করা হয়।
   ভারতের অসম রাজ্যের গুয়াহাটিতে অবস্থিত কামাখ্যা মন্দির তন্ত্রবিদ্যার কেন্দ্রস্থল। এখানে দশমহাবিদ্যার মন্দির আছে। এই মন্দিরের কয়েক মেইল দূরেই বগলামুখী মন্দিরের অবস্থান। উত্তর ভারতের হিমাচল প্রদেশ রাজ্যের বাণখণ্ডীতে , মধ্যভারতের মধ্যপ্রদেশ রাজ্যের আগর মালব জেলার নলখেদা ও দাতিয়ার পীতাম্বরা পীঠে এবং দক্ষিণ ভারতের তামিল নাড়ু রাজ্যের তিরুনেলভেলি জেলার পাপানকুলাম জেলার কল্লাইদাইকুরিচিতে বগলামুখীর মন্দির আছে।